LIVE Esports Summit Bucharest. Specialiști din industria de esports, reprezentanți din mediul academic, politicieni, reprezentanți ale brandurilor implicate în gaming si esports în România și jucători profesioniști și creatori de conținut de gaming oferă participanților o imagine de ansamblu asupra ecosistemului global al esporturilor și identifică tendințele și oportunitățile existente pe piața din România și din lume. Puteți vedea agenda evenimentului aici [1]. Cele mai bune întrebări pentru invitați, scrise în chat-ul stream-ului lui Tudor Buțan, vor fi premiate cu o multitudine de premii.
Esports Summit Bucharest 2024 va avea loc pe data de 6 iunie, în Capitală, în incinta Pullman Bucharest World Trade Center.
Printre cei care vor ține discursuri la evenimentul din acest an se numără Katerina Todorovski (Head of Brand Marketing, BCR), Nedim Baytorun (Consumer Business Unit Director, Vodafone România), Roxana Baias (Group Head Marketing NEPI Rockcastle) și Mara Mareș (Membru al Adunării Deputaților din România).
Ce este Esports Summit? „Esports Summit este un eveniment anual pentru pasionații de tehnologie și jocuri, precum și pentru investitori și antreprenori interesați de fenomenul esports.
Evenimentul își propune să ofere participanților o imagine de ansamblu asupra ecosistemului mondial de esports, precum și să identifice anumite tendințe și oportunități de pe piața din România, în comparație cu alte piețe europene”, se arată pe site-ul oficial.
Tudor Dăescu, președintele Esports Summit, a deschis primul panel din cadrul evenimentului, spunând că România este „sus” în domeniul Esports-ului mondial, dovadă fiind realizările din ultimul an, printre care amintim Campionatul Mondial de Esports 2023 ce a avut loc la Iași, iM care câștigat cea mai importantă competiție din lume din Counter-Strike, Majorul. De asemenea, Tudor ne-a spus despre succesul avut de către Mondialul de la Iași, fiind dat ca exemplu un meci de Mobile Legends, unde meciul Indoneziei a avut 8 milioane de vizualizări.
Cătălin Butnariu, președintele RGDA (Romanian Video Game Developers Association), a declarat că România este pe locul 6 din Europa într-un clasament realizat în funcție de numărul de angajați din domeniul de Gaming, între 6 și 7 mii de oameni. În acest sens, Amazon și-a deschis un studio de jocuri în București, care se va concentra pe susținerea portofoliului diversificat de jocuri al Amazon Games, acum și în viitor. De asemenea, acesta a mai relatat despre Dev Play 2024, eveniment ce a avut loc în această săptămână și a avut invitați importanți precum Fawzi Mesmar, Vicepreședinte al secției de Creativitate de la Ubisoft sau Borislav Slavov, compozitorul coloanei sonore din Baldur’s Gate 3.
Mara Mareș, membru al Camerei Deputaților, este la a treia ediție de Esports Summit la care participă. Aceasta a declarat că România se află încă pe drumul spre reglementarea Esports-ului prin legea care încă se află în Parlament.
Nedim Baytourn, director Consumer Business Unit Vodafone, este tot la a treia participare. În timpul acestui eveniment, Vodafone lansează în exclusivitate primul produs din România pe parte de Esports: Vodafone Good Gaming, cartelă creată pentru Gameri cu „Power-ups în jocuri și totul nelimitat”. De asemenea, acesta a declarat că Vodafone asigură deja de câțiva ani două elemente esențiale Esports-ului, conexiune stabilă și accesul la tehnologie. Nedim este unul dintre pionierii Esports-ului din Turcia încă de acum 10 ani, și consideră potențialul României în acest domeniu imens asemenea a ce a văzut atunci în Turcia, dând ca exemplu finala ESL Impact League Season 5 Finals, Dallas, unde au jucat două românce, Ana „ANa” Dumbravă, cea mai bună jucătoare din lume, și Melissa „meli” Aylin, jucătoare a echipei Let her cook.
Mădălina Popa, reprezentant Microsoft, pasionată de AI și psihologia tinerilor, a făcut o comparație între excelența avută de România atât în Counter-Strike prin rezultatul recent exemplificat de către Nedim, cât și în robotică, unde 2 echipe de robotică din România au câștigat premiul 1 și 2 la o competiție internațională. În plus, aceasta a evidențiat avantajele inteligenței artificiale în viața unui gamer, un ajutor foarte bun fiind o comunitate de AI lansată recent de către Microsoft.
Mihai Cotos, CEO-ul Digital Crusade, a subliniat un declin în materie de Esports local față de perioada pandemică de acum 2-3 ani, în special în numărul de echipe din Counter-Strike și League of Legends, mai exact de la 10 la 4 în CS și LoL nicio echipă de la 8. De asemenea, acesta a tras un semnal de alarmă legat de numărul mic de internet cafe-uri din România, maxim 15, comparabil cu alte țări unde există mii sau comparabil chiar și cu vecinii noștrii de peste Prut care au și federație de Esports.
Victor Stroe, Associate Director & Head of Strategy at Leo Burnett, de asemenea gamer și el de fel, a subliniat relațiile de comunicare dintre brand-uri și gameri și strategii de promovare și sponsorizare ale brand-urilor și gaming-ului în general.
Katerina Todorovski, Director Brand Marketing BCR, a pus în lumină contribuția majoră avută de BCR în gaming, respectiv Esports, prin parteneriate cu Bucharest Gaming Week, Esports Kings, Campionatul Mondial de Esports și multe altele. Aceasta a mai declarat că interesul din domeniul bancar este datorat vârstei fragede a persoanelor din gaming și potențiali clienți, prin diverse evenimente precum o activare prin Minecraft în care utilizatorii aflau informații atât despre cardul George, cât și despre educația financiară care are o prezență minimă în sistemul educațional român, dar și global.
Roxana Baias, Group Head Marketing NEPI Rockcastle, a declarat că „Gamingul este mainstream”, exemplificând situații în care brand-urile au ales gaming-ul și au avut numai de câștigat. NEPI Rockcastle este o companie ce deține diverse mall-uri din România și nu numai, fiind parteneri principali Esports Kings, un eveniment ce ajută comunitatea locală de Counter-Strike și League of Legends, fiind deja la a doua ediție.
Simona Panait, Marketing & Online Director Samsung Electronics Romania and Bulgaria, a discutat despre facilitățile aduse de Samsung comunității de Gaming atât pentru gameri casual, dar și pentru profesioniști. De asemenea, aceasta a făcut declarații despre Team Galaxy, echipa de ambasadori de brand, dintre care 20% sunt cei mai buni din România.
Marius Radu, cofondator GG Industry și partener Bucharest Gaming Week, a făcut declarații despre BGW și sponsorii evenimentului ce va avea loc în octombrie. De asemenea, acesta a discutat despre agenția pe care a fondat-o în 2020 și despre cum funcționează o astfel de entitate.
Alexandru Ion, fondator Nexus Gaming, a discutat despre viitorul Nexus, atât din punctul de vedere al organizației de Esports, cât și al agenției de influenceri, al companiei de producție video sau al internet cafe-ului. Acesta își propune ca brandul să fie relevant în gaming la nivel național, dar și internațional.
Diana Buzoianu, membru al Camerei Deputaților, a declarat despre încercările sale din Parlament de a crea interes pentru creerea de programe de Master și Licență în domeniul dezvoltării gaming, existând doar 3 programe de Master, un număr neînsemnat comparativ cu cele peste 100 din Polonia, de exemplu.
Andreea Medvedovici-Per, director executiv RGDA (Romanian Video Game Developers Association) a discutat despre opționalul de Game Development realizat pentru clasele a zecea și a unsprezecea care așteaptă aprobarea. În plus, Andreea a mai făcut declarații legat de programul „Games in Schools” pe care îl dezvoltă pentru elevii de gimnaziu.
Alin Moldoveanu, departamentul de Informatică și Inginerie din cadrul Politehnicii București, a discutat despre introducerea unui program de licență de Game Development, având deja unul asemănător doar că pentru master.
George Dumitrache, Education Sales Specialist Microsoft Romania, a pus în lumină modurile prin care se pot combina jocurile cu educația și cum pot fi acestea implementate ca platforme de învățare. În acest sens, George a dat exemplu Minecraft Education implementat de către Microsoft astfel încât pot fi încărcate lecțiile din curriculum școlar.
Adrian Ștefănoiu, cofondator Video Games Museum, a declarat că muzeul va avea cel mai probabil marea deschidere în prima jumătate a anului 2025.
Vlad Nagîț, fondator 101hp.ro, a sugerat problemele ce există în scena națională de Counter-Strike prin dezinteresul statului român, dar și persoanele care merită lăudate pentru succesul tuturor jucătorilor români, în special campionilor mondiali, Ivan „iM” Mihai (jucător la Natus Vincere) și Ana „ANa” Dumbravă (jucătoare la Imperial fe).
Paul „Werty” Bolog, Counter-Strike caster, a pus în lumină cariera plină de urcușuri și coborâșuri a lui Mihai „iM” Ivan, campionul nostru mondial la Counter-Strike alături de Natus Vincere. De asemenea, acesta a sugerat motivele succesului recent al Nexus Gaming prin calificarea la RMR-ul Major-ului și academia sa, Werty Academy.
Costin „Jaxi” Vrînceanu, content creator, a făcut declarații legate de potențialul Esports-ului în România și despre jucătorii internaționali români de Counter-Strike care joacă la diverse turnee în momentul de față în locații exotice, precum Brazilia, Mongolia sau Argentina.
Liviu Marica, director de Marketing Asus Romania, a vorbit despre începuturile Asus în sponsorizări și organizări de evenimente de Esports încă de acum 17 ani sau chiar un campionat între liceele din București.
Mihai Neda, fondatorul Infinite Gaming, a făcut declarații legate de echipa sa și modul în care acesta s-a hotărât să o creeze.
Octav „ang” Crețu, CEO Nexus Gaming, a anunțat în primul rând Romanian Esports League 4. În plus, acesta a sugerat atât aspectele frumoase cât și cele rele din punct de vedere al producției evenimentelor.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER